Wednesday, March 11, 2009

MEMINANG & BERTUNANG

Setelah kata persetujuan dicapai oleh keluarga di pihak lelaki, wakil dari pihak lelaki yang biasanya dipilih dari kalangan orang tua-tua akan diutuskan oleh ibu bapa lelaki tersebut untuk mewakili mereka meminang anak dara yang telah dipilih. Biasanya, ibu bapa kepada anak dara tersebut tidak akan memberi jawapan yang muktamad kepada pihak yang datang meminang kerana mengikut adat, mereka sepatutnya diberi tempoh untuk memberi jawapan atau dipanggil bertangguh. Ini kononnya kerana hendak berpakat dengan ahli-ahli keluarga dan waris yang rapat, walaupun sebenarnya mereka memang sudah bersedia untuk menerima pinangan itu. Sebenarnya, adat bertangguh ini mencerminkan budaya Melayu yang amat berhati-hati dalam menentukan jodoh dan menunjukkan kesopanan dalam setiap tingkahlaku. Sudah menjadi rutin dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu untuk tidak tergopoh-gapah dalam mengendalikan apa sahaja dan adalah menjadi pegangan bahawa setiap hal yang dilaksanakan perlu dijalankan dengan rapi dan tersusun mengikut adat yang ditetapkan.

Setelah tamat tempoh yang diberikan, biasanya 2 hari, ada juga yang sampai seminggu, pihak perempuan akan menghantar rombongan yang dihadiri oleh orang tua-tua yang mewakili pihak mereka untuk memberikan jawapan. Sekiranya pinangan diterima, pada pertemuan itu mereka akan berbincang tentang segala syarat berkenaan mas kahwin dan hantaran perbelanjaan majlis perkahwinan. Tarikh yang sesuai juga akan dipilih untuk melangsungkan perkahwinan. Sekiranya perkahwinan itu agak lambat dijalankan, pihak lelaki biasanya akan Menghantar Tanda terlebih dahulu kepada pihak perempuan.
Konsep Menghantar Tanda adalah diertikan sebagai “putus cakap”. Ini bermaksud pinangan dari pihak lelaki sudah pun diterima oleh pihak perempuan. Oleh yang demikian, maka penghantaran tanda daripada lelaki kepada anak dara yang bakal dikahwininya akan dilakukan melalui upacara bertunang. Upacara ini membawa pengertian bahawa anak dara tersebut sudah pun dimiliki dan kini dipanggil tunangan orang. Tanda yang dihantar oleh lelaki tersebut mengikut adat lazimnya adalah sebentuk cincin sahaja, iaitu cincin berbatu intan atau berlian, besarnya mengikut citarasa dan kemampuan ibu bapa lelaki tersebut.

Namun begitu, bagi masyarakat Melayu, selain cincin, beberapa barangan lain turut diberikan seperti sepasang kain dan selendang, selipar atau sepatu, kuih-muih, manisan, dan yang paling utama dan dianggap sakral, sirih junjung. Semua hantaran akan dihias dengan cantik dan menarik serta akan dibalas oleh pihak perempuan sebagai tanda setuju menerima pinangan. Jumlah hantaran yang dihantar oleh pihak lelaki akan dibuat dalam angka ganjil dan dibalas lebih oleh pihak perempuan, selalunya sebanyak dua dulang. Contohnya, jika pihak lelaki memberikan 7 hantaran dulang, biasanya pihak perempuan akan membalas 9 dulang. Hantaran dari pihak perempuan biasanya berupa sirih junjung, sepersalinan baju melayu, capal dan kuih-muih.





Sekiranya dalam tempoh menunggu diijabkabulkan, ikatan pertunangan diputuskan oleh pihak lelaki, maka cincin dan segala barang hantaran tidak boleh diminta semula dari pihak perempuan. Berbeza pula halnya jika ikatan pertunangan diputuskan oleh pihak perempuan. Jika ia diputuskan tanpa sebarang sebab yang dapat diterima umum, maka pihak perempuan hendaklah mengembalikan semula segala hantaran yang telah diberikan oleh pihak lelaki itu dalam nilai sekali ganda banyaknya atau harganya.

Selain dari adat pertunangan yang disebutkan di atas, terdapat 2 lagi cara pertunangan yang juga wujud dalam adat resam Melayu, iaitu :

• Pertunangan yang dilakukan oleh ibu bapa kedua-dua pihak sewaktu anak mereka masih kecil lagi, dan ini tidak memerlukan penghantaran tanda. Hal ini berlaku mungkin kerana ikatan persahabatan yang erat dan mesra di antara ibu bapa kedua belah pihak dan ikatan itu diharapkan dapat merapatkan lagi ikatan silaturrahim antara mereka. Pertunangan yang demikian biasanya dihormati dan dilangsungkan sehingga kedua-dua anak itu berkahwin.
• Pertunangan mengikut wasiat salah seorang daripada ibu bapa yang telah meninggal dunia di antara dua buah keluarga. Ini juga tidak memerlukan penghantaran tanda dan biasanya diakhiri dengan ikatan perkahwinan.

Mengikut adatnya juga, sekiranya pihak gadis rupawan mempunyai kakak yang masih belum berkahwin, hantaran untuknya juga turut diberikan. Adat ini dipanggil langkah bendul. Alangkah bagusnya nasib sang putera bahawa si gadis rupawan tidak mempunyai kakak. Bilangan hantaran agak unik kerana jumlahnya ganjil iaitu samada lima, tujuh, sembilan, sebelas atau tiga belas, kerana jumlah genap dikatakan memberi implikasi yang tidak baik. Jumlah hantaran yang diberi oleh pihak gadis rupawan pula akan melebihi jumlah hantaran pihak sang putera. Adat menghantar belanja turut diadakan semasa adat bertunang ini dijalankan. Namun begitu ada juga yang menjalankannya secara berasingan daripada adat bertunang iaitu mengadakannya beberapa minggu sebelum majlis persandingan dijalankan.

*PERTUNANGAN DI SISI SYARAK*
Terbahagi kepada lima cara:
- Lelaki memberitahu hajatnya untuk meminang kepada seorang perempuan secara langsung.
- Lelaki memberitahu hajatnya untuk meminang kepada wali perempuan.
- Menggunakan pihak ketiga untuk meminang.
- Wali menawarkan anak perempuannya kepada seorang lelaki soleh.
- Perempuan menawarkan dirinya sendiri kepada seorang lelaki soleh.
Sekiranya kedua-dua pihak telah bersetuju dan menerima (menggunakan salah satu cara di atas) maka ini adalah sudah dikira bertunang di sisi syarak.

*PERTUNANGAN DI SISI ADAT*
Kebiasaannya pihak lelaki akan memberikan barang-barang hantaran ke rumah pihak perempuan pada majlis pertunangan yang telah ditetapkan. Kemudian perempuan akan disarungkan cincin di jari manisnya sebagai tanda sudah bertunang oleh ibu/saudara pihak lelaki . Maka pihak perempuan akan menetapkan dan membincangkan hantaran untuk perkahwinan berdasarkan status seseorang perempuan itu. Dan diakhiri dengan bacaan doa dan sedikit jamuan ringan. Majlis pertunangan ini diadakan selepas kedua-dua pihak bersetuju untuk bertunang selepas adat merisik.



Pemberian cincin semasa pertunangan adalah suatu adat yang diamalkan di Malaysia (mungkin diambil dari warisan orang bukan Islam) dan ia bukanlah satu syariat yang telah ditetapkan oleh Islam. Namun ia tidaklah menjadi satu kesalahan sekiranya pemberian cincin itu diberikan sekadar tanda pertunangan selagimana tidak menyalahi syariat. Perlu diketahui bahawa menganggap perbuatan menanggalkan cincin sebagai tanda pertunangan diputuskan maka ia adalah bercanggah dengan Islam.


HEBAHAN PERTUNANGAN
Tidaklah digalakkan menghebahkan pertunangan sepertimana perkahwinan. Pada pendapat saya bahawa hebahan pertunangan sekadar perlu adalah terletak di atas budi bicara keluarga masing-masing. Adapun hebahan tentang perkahwinan adalah digalakkan (sunat) oleh Islam dan menghadirinya adalah wajib.

WAKTU PERTUNANGAN
Berkaitan dengan pertunangan yang lama - terletak di atas diri kedua-dua pihak yang bertunang untuk menentukannya. Sekiranya kedua-dua (peminang lelaki dan perempuan) mampu melaluinya dan bersedia dalam tempoh masa pertunangan yang panjang maka tidaklah mengapa. Namun pertunangan yang panjang mungkin membawa sedikit masalah.

Hakikatnya, pertunangan dalam Islam membawa seribu satu hikmah. Selain dapat mengenali pasangan dengan lebih dekat, hubungan keluarga 2 hala dapat dibina ketika ini. Kebolehterimaan, tolak-ansur dan saling memahami adalah kunci kepada kukuhnya ikatan yang terpatri. Kekuatan iman juga sering teruji ketika di alam pertunangan..Justeru, alam pertunangan juga boleh dijadikan kayu ukur terhadap rumahtangga yang bakal dibina..Moga Allah sentiasa memberi hidayah dan membimbing hambaNYA ke jalan yang benar..

'RAHSIAKAN PERTUNANGAN SEBARKAN PERKAHWINAN'

21 comments:

  1. Syabas. Ini adalah satu usaha yang baik. Jika diizinkan saya ingin nak cadangkan supaya pihak jawatankuasa ini meletakkan video untuk upacara yang berkaitan. Baru ada kekuatan.

    ReplyDelete
  2. Tahniah sy ucapkan di atas usaha anda sekalian.Sekurang-kurangnya ilmu yang ada dpt dikongsi bersama.Pada mereka yang tidak tahu sudah pasti tertanya-tanya bagaimana ingin memulakannya tapi dengan adanya informasi yang sebegini sedikit sebanyak dapat membantu mereka yang ingin meneruskan adat dan tradisi melayu kita.

    ReplyDelete
  3. Thniah & trima kasih atas maklumat yg dberikan..
    Moga2 ini mjadi panduan tuk sy mnuju ke gerbang pkhwinan tahun 2011 nnt...

    ReplyDelete
  4. Bagus dan ringkas. cuma musykil, berapa jumpah hantaran dalam bentuk wang ringgit bagi seseorang lelaki terhadap perempuan, mohon beri garis panduan, ada yang rm 5 ribu, rm 10 ribu, rm 13 ribu dan sebagainya. mohon jawapan dimajukan kepada emel saya seperti berikut: jeff_wgr@yahoo.com

    sekian, wasallam.

    ReplyDelete
  5. bagaimana pula pertunangan yg di jaalankn oleh kelurga angkat pihak lelaki, tnpa persetujuan n pengetahuan pihak lelaki n keluarga kndungnya??? blh ke di katakn bertunang???? ateh22209@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. bbboooooo aza president...hahahah

    ReplyDelete
  7. Akak nk tanya, hantaran langkah bendul tu nk diberi masa meminang,atau masa nk nikah nnti? Sebab adik ipar akak nk bertunang bln 10 ni,tapi nikahnya hujung tahun depan..pihak perempuan nk hantaran langkah bendul masa bertunang ni..akak confuse la..kakak pihak perempuan pula akan bertunang bln jun thn dpn..so kemungkinan mereka nk buat sekali majlis nnti..pengantin empat..kalau mcm tu,bkn la langkah bendul kan?
    (shahreezazainal@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. ok tq untuk info ni tp tgh musykil,berapa pula hantaran yang perlu di balas bagi pihak perempuan klu hantaran langkah bendul 11 (termasuk Tepak Sireh) tapi hantaran untuk si gadis 7 manakala untuk si kakak langkah bendul,3.camne tu ye?

    ReplyDelete
  9. Saya juga pernah terbaca dari blog lain yang mengatakan,tepak sireh pula tidak di kira sebagai hantaran sebabnya sesetengah orang tidak mampu membeli tepak sireh,maka di sewa dan di pulangkan semula oleh pihak perempuan selepas beberapa hari majlis pertunangan berlangsung...adakah ini benar? Tq

    ReplyDelete
  10. kalo x bg hantaran boley??nk bagi cincin je..n rase2 berape bajet tunang bagi laki n perempuan?

    ReplyDelete
  11. TOLONG berikan perbedaan meminang zaman sekarang dan meminang zaman dahulu ,,, dan juga tolong berikan pendapat menurut anda misalnya anda mengatakan meminang zaman sekarang lebih baik

    ReplyDelete
  12. Adat Bertunang
    http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/07/adat-bertunang.html

    ReplyDelete
  13. terima kasih atas info. semuga diberkati.

    ReplyDelete
  14. terima kasih atas info. semuga diberkati.

    ReplyDelete
  15. tq for all this make me easy to do my assigment

    ReplyDelete
  16. Patutlah ramai anak muda lambat kahwin...macam hal...merisik n tunang d sekali kan lah..x menyusahkan org..lepas tu nikah terus..hukum syarak lebih utama ..Dari melayan bends remeh temeh..buatlah seringkas yg boleh..jgn jadi kan macam adat Hindu..pening kepala org muda nak kahwin...

    ReplyDelete
  17. Assalam. Kalau tak salah, kenapa pakai duit $100 Negara Brunei Darussalam sebagai gambar wang Buka Mulut?

    ReplyDelete
  18. Hari pertunangan itu wajibkah kena ada hantaran . Saya cuma tanya .???

    ReplyDelete